Not a member yet? Register now and get started.

lock and key

Sign in to your account.

Account Login

Forgot your password?

En dag

Jag leder en barockorkester och det är fantastiskt kul. Vi är nio stycken musiker, varav en bor i Oslo (jag), en i Umeå och resten i Stockholm. Umä-killen är dock i Stockholm 80% av sin vakna tid så han är i princip ännu 08:a. Med andra ord är det enklast att vi alla repar i Stockholm när vi behöver träffas för att komma fram till om vi skall spela låten starkt eller svagt, känna tyngd på ettan eller trean samt komma överens om vem som startar och slutar låten.

I mars månad började vi jobba för att hitta en dag då alla kunde repa. Vi hittade en dag och det var igår. Replokal hittade vi några timmar före utsatt starttid. Tack Oscarskyrkan. Flygbiljett köpte jag hela 26 timmar före avgång och sovplace löste sig kvällen före avresa.

Min önskan var att åka tåg från Oslo till Stockholm. Då slipper man ta sig till och från flygplatsen, det är billigare, man kan jobba undan en massa samt att man kan äta i lugn och ro osv. Jag insåg att jag inte skulle hinna ta tåget kvällen före, too many things to do in Oslo. Därför blev det första morgonflyget från Gardermoen. Jag klev upp kl 04.00. Då hade jag sovit hela två timmar, bättre än inget. Flyget är försenat 20 minuter. Där sprack mitt tidsschema. Upp i luften loggar jag in på Arlanda Express för att köpa min resa biljettlöst, då flygbuss nu är helt uteslutet, det tar för lång tid. Hutlösa 260 SEK dras från mitt kontokort och så fort flygplansdörren öppnas tar jag min väska och kutar allt jag har för att hinna med ett tåg. Jag hinner. Tåget åker i ungefär 50 meter innan det plötsligt stannar. Ingenting händer. Jag smsar orkestern att jag blir sen men är på g och att de får börja utan mig. Efter tio min har tåget ännu inte börjat rulla och en tågvärd kommer gåendes i vagnen och ropar att tåget är strömlöst och har man bråttom rekommenderas en taxi eller en flygbuss. Panik! Jag frågar henne om hon vet när tåget kanske får ström igen? Nej, hon har ingen aning, men de hade samma problem häromveckan och då tog det tre timmar innan de började rulla igen. Jag tog min väska och sprang upp för rulltrappan.

Uppe på markplan haffade jag tre kvinnor som alla var på väg ner till tåget. Jag informerade dem om läget och frågade om vi skulle dela på en taxi in till stan. Ungefär en minut senare satt vi alla inklämda i en taxi på väg till Stockholms city. De trevliga kvinnorna var apotekschef, lantmätare resp. ekonom och skulle alla till möten i Stockholm och satt alltså i samma båt som jag. Den ena kvinnan erbjöd sig att betala hela resan då hon behövde kvittot. Tack och bock :)

Ungefär 50 minuter sen klev jag in i Oscarskyrkan och kramade om mina fina musiker. Cembalon stod på plats men den var fruktansvärt ostämd, som förväntat. Jag bad om 10 minuter för att få stämma. Musikerna hastade genast iväg och jag gick för att hämta stämnyckeln, som var helt borta. Jag frågade vaktmästaren, som inte hade någon aning var den kunde vara, men han började att leta i lite olika lådor. Jag ringde organist-Pär som svarade att han inte hade en aning om var den kunde ligga. Jag ringer organist-Fredrik som inte svarar. Jag ber vaktmästaren hämta en skiftnyckel. När mina 10 minuter har gått har jag ännu inte stämt en sträng, jag har inget att stämma med. Då ringer Fredrik upp mig. Han stämde cembalon häromdagen och grunnar nu på var han kan ha lagt nyckeln? Jo, han hittar den hemma hos sig. Jag springer därför hem till Fredrik och får den efterlängtade metallmojängen. Jag börjar stämma. Ungefär 90 min försenade kan vi äntligen repa allihopa tillsammans. Vi har exakt en timme på oss innan kyrkan skall göras iordning för en lunchbön.

Under lunchbönen går vi alla och äter lunch och pratar praktiska ting kring kommande gig i Oslo och framtiden i stort. Jonas betalar min lunch och Christina kommer med nyfödda lilla Alva som vi alla slåss om att få ha i knät.

Viktor undrar lite försiktigt om vi kan repa hans låtar genast efter lunch för han skulle behöva hasta iväg på ett gig med den där Loreen, som tydligen skall hyllas på Hötorget om några timmar. Eh, ja, det funkar väl, visst kan vi göra så :) Vi övriga repar effektivt till kl 16 och vi har roligt och det låter fint. Per har varit supersnäll och hämtat 7 kg orkesternoter åt mig på MAB som han med glädje lämnar över till mig. Andrea och jag går till mitt favvo-fik Foam och hon erbjuder sig att betala. Hon lämnar även över 10 månaders post, det väger ungefär 3 kg. På väg hem till Sofia där jag skall husera går jag förbi min favvo-te-butik för att köpa mitt favvo-te. Butiken är borta. En vänlig expedit i butiken bredvid hälsar att den bommade igen för över ett år sedan. Jag går ner i t-banan och ser fram emot en kväll hemma hos Sofia med bebisen i magen. Någon har hoppat från spåret vid St Eriksplan (samma linje) så tågen är försenade och när det väl kommer ett tåg är det så knökat att jag inte kommer på. Vid nästa tåg lyckas jag knöka in mig men får pga min packning så många sura blickar från dryga 08:or,  att jag till slut säger ifrån till en kärring att jag inte kan flytta mig längre in pga min väska på golvet (som hon inte ser).

Kvällen med Sofia fullföljs utan några problem och jag började nästan gråta när jag såg att hon hade bäddat åt mig i Tildas säng. Jag kan inte påstå att jag kände mig utvilad när klockan ringde kl 0520 imorse men hem till Oslo kom jag och nu skall 7 kg noter scannas in i paddan, sedan är jag fit for fight för både Svea-gig, nationaldagsfirande, SC-instudering (utantill) samt Händel-rep.

Nästa vecka skall jag: Vinka av en orkester, jobba in några dagars ledighet, åka till Stockholm, spela en katolsk begravning, anordna en födelsedagskonsert med efterföljande fest, åka ut i skärgården på middag med några vänner samt ro o land en utantillkonsert.

Om tre dagar fyller jag 30. Det skall jag försöka komma ihåg att fira.